Research – OVERVIEW OF MY PUBLICATIONS

 

Academic Journals

Friesike, S., Flath, C.M., Wirth, M., Thiesse, F. (2018). Creativity and productivity in product design for additive manufacturing: Mechanisms and platform outcomes of remixing. Journal of Operations Management.

Friesike, S., Fecher, B., Wagner, G.G. (2018). Teach young scientists the importance of societal impact for research. Nature 554, 300, doi: 10.1038/d41586-018-02066-2.

Linek, S., Fecher, B., Friesike, S., Hebing, M. (2017). Data sharing as social dilemma: Influence of
the researcher’s personality
. PLoS ONE, 12(8): e0183216.

Flath, C.M., Friesike, S., Wirth, M., Thiesse, F. (2017). Copy, transform, combine: exploring the remix as a form of innovation. Journal of Information Technology, doi.org/10.1057/s41265-017-0043-9.

Fecher, B., Friesike, S., Wagner, G.G. (2017). A nod to public open access infrastructures. Science, 23 Jun 2017: Vol. 356, Issue 6344.

Fecher, B., Friesike, S., Hebing, M., Linek, S. (2017). A reputation economy: how individual reward considerations trump systemic arguments for open access to data.  Palgrave Communications 3, Article number: 17051.

Scheliga, K., Friesike, S., Puschmann, C., Fecher, B. (2016). Setting up crowd science projects. Public Understanding of Science, 0963662516678514.

Fecher, B., Friesike, S., & Hebing, M. (2015). What drives academic data sharing? PLoS ONE, 10(2), e0118053.

Friesike, S., Widenmayer, B., Gassmann, O., & Schildhauer, T. (2015). Opening science: towards an agenda of open science in academia and industry. The Journal of Technology Transfer40(4), 581-601.

Scheliga, K., & Friesike, S. (2014). Putting open science into practice: A social dilemma? First Monday19(9).

Ziegler, N., Gassmann, O., & Friesike, S. (2014). Why do firms give away their patents for free? World Patent Information37, 19-25.

Keupp, M. M., Friesike, S., & von Zedtwitz, M. (2012). How do foreign firms patent in emerging economies with weak appropriability regimes? Archetypes and motives. Research Policy41(8), 1422-1439.

Muhdi, L., Daiber, M., Friesike, S., & Boutellier, R. (2011). The crowdsourcing process: an intermediary mediated idea generation approach in the early phase of innovation. International Journal of Entrepreneurship and Innovation Management14(4), 315-332.


Book Chapters

Friesike, S., Fecher, B. (2016): Collaboration, Participation, and Transparency: The Promise of Digitizing Academic Research. In F.X. Olleros, M. Zhegu (Ed.) Handbook of Research on Digital Transformations. Edward Elgar.

Friesike, S., Bartling, T. (2015): Social Networks und neue Publikationsformen in der medizinischen Wissenschaft. In: Gesundheitsforschung kommunizieren, Stakeholder Engagement gestalten. Technologie­ und Methodenplattform fuer die vernetzte medizinische Forschung, Berlin.

Friesike, S., Schildhauer, T. (2014): Open Science: Many good Resolution, Very Few Incentives, Yet. In I. M. Welpe, J. Wollersheim, S. Ringelhan, & M. Osterloh (Hrsg.), Incentives and performance – Governance of research organizations. Cham: Springer.

Von Zedtwitz, M., Friesike, S., Gassmann, O. (2013): Managing R&D and New Product Development. In: Dodgson, M., Gann, D., Phillips, N. (Ed.) (2013): Oxford Handbook of Innovation Management. Oxford University Press, New York.

Friesike, S., Gassmann, O. (2013): Creativity Techniques. In: Gassmann, O., Schweitzer, F. (Herausgeber) (2013): Management of the Fuzzy Front End of Innovation. Springer, Heidelberg.

Daiber, M., Friesike, S. (2013): The Crowdsourcing Process. In: Gassmann, O., Schweitzer, F. (Herausgeber) (2013): Management of the Fuzzy Front End of Innovation. Springer, Heidelberg.

Gassmann, O., Friesike, S., Häuselmann, C. (2012): Crowdsourcing oder überall gordische Knoten. In: Crowdsourcing! (2. überarbeitete Auflage), Hanser, München.

Friesike, S., Gassmann, O. (2012): Artikel zu: Technologisches Know-How; Technologiestrategie; Strategisches Technologiemanagement; Diffusion von Innovationen; Innovationstreiber; Cross-Industrie Innovation; Globalisierung von F&E. In: Achatz, R., Braun, M., Sommerlatte, T. (Herausgeber) (2012): Lexikon Technologie- und Innovationsmanagement. Symposion Publishing, Düsseldorf.

Gassmann, O., Friesike, S. (2012): Steve Jobs – »Menschen wissen nicht, was sie wollen, bis du es ihnen zeigst …«. In: Sven Reinecke et al. (Hrsg.) Marketeers: Macher, Manager und Magnaten, Swiss Marketing SMC.

Gassmann, O., Friesike, S., Häuselmann, C. (2010): Crowdsourcing oder überall gordische Knoten. In: Crowdsourcing!, Hanser, München.

Gassmann, O., Csik, M., Friesike, S. (2010): Change the running system: In fünf Schritten zur Geschäftsmodellinnovation. In: Gassmann, O., Sutter, P. (Hrsg.) Praxiswissen Innovationsmanagement, 2. Auflage, Hanser, München, 2010. 

Friesike, S., Bogenstahl, C. (2010): Entwicklung und Anwendung eines Erfolgsmesskonzepts für hochwertige Dienstleistungsnetzwerke. In: Management medizinischer Versorgungsnetzwerke und
-zentren (Hrsg. NN).

Daiber, M., Friesike, S. (2009): Der Strom und die Innovation. In: Friedli, T., Walti, N. O. (Hrsg.) Managementguide für Schweizer Energieversorgungsunternehmen (EVU): Herausforderungen des Strommarktwandels richtig begegnen, Haupt, Bern, 2009.

Keupp, M.M., Friesike, S., Gassmann, O. (2009): Intellectual Property Protection: The Case of three Swiss Life Science SMEs. In: International Entrepreneurship in the Life Sciences: Edward Elgar.


Transfer JOURNALS

Send, H., Friesike, S. (2019): Job-Killer KI? Wie uns Untergangs-Szenarien von den wirklich wichtigen Fragen ablenken. Focus.

Friesike, S. (2017): Serendipity – Dem Zufall auf die Sprünge helfen. changement!

Friesike, S., Gassmann, O. (2015): Denkräume schaffen Kreativität. Capital.

Friesike, S., Tripps, K., Gassmann, O. (2015): Personalmanagement: Schlüsselspieler im Kreativitätskonzert. Personalmagazin 9/2015.

Bartling, S., Friesike, S. (2015): Nicht die Plagiate schaden der Wissenschaft, sondern wie wir damit umgehen. The Huffington Post

Friesike, S., Kunz, U., Sack H. (2013): D-Werft: »Linked Production Data« als mögliche Antwort auf die Frage der Datenintegration in der Filmwirtschaft. FKT.

Gassmann, O., Friesike, S. (2013): Vom Ford-Prinzip lernen. fm – das magazin für fluidmanager.

Friesike, S. (2013): Basis des Fortschritts. der gemeinderat spezial: Breitbandausbau.

Gassmann, O., Friesike, S. (2013): Das nächste große Ding. ManagerSeminare

Gassmann, O., Friesike, S. (2012): Das Serendipity-Prinzip: Wie man die Nadel im Heuhaufen sucht und die Tochter des Bauern findet. In: changeX.

Gassmann, O., Friesike, S., Oschmann, G. (2010): Mit dem Aikido-Prinzip bestehende Geschäftsmodelle aushebeln. In: io new managament.

Gassmann, O., Friesike, S. (2010): Der Gummibärchen-Effekt und Folgen für die Motivation der Kreativen. In: INNOVATIONSMANAGER – Magazin für Innovationskultur, 1/2010.

Gassmann, O., Friesike, S., Mund, C. (2009): Umgang mit geistigem Eigentum – von Ignoranz bis Perfektionismus. In: io new management Nr. 5/2009.

Gassmann, O., Friesike, S. (2009): Dodo Portfolios vermeiden. In: Venture Capital Magazin, Nr. 10.

Oschmann, O., Friesike, S. (2009): »Weniger ist mehr« muss nicht zwangsläufig eine Ausrede sein. In: Bulletin des VSE, Nr. 12/2009.