Research – OVERVIEW OF MY PUBLICATIONS

 

Academic Journals

Friesike, S., Flath, C.M., Wirth, M., Thiesse, F. (2018). Creativity and productivity in product design for additive manufacturing: Mechanisms and platform outcomes of remixing. Journal of Operations Management, doi.org/10.1016/j.jom.2018.10.004.

Friesike, S., Fecher, B., Wagner, G.G. (2018). Teach young scientists the importance of societal impact for research. Nature 554, 300, doi: 10.1038/d41586-018-02066-2.

Linek, S., Fecher, B., Friesike, S., Hebing, M. (2017). Data sharing as social dilemma: Influence of
the researcher’s personality
. PLoS ONE, 12(8): e0183216.

Flath, C.M., Friesike, S., Wirth, M., Thiesse, F. (2017). Copy, transform, combine: exploring the remix as a form of innovation. Journal of Information Technology, doi.org/10.1057/s41265-017-0043-9.

Fecher, B., Friesike, S., Wagner, G.G. (2017). A nod to public open access infrastructures. Science, 23 Jun 2017: Vol. 356, Issue 6344.

Fecher, B., Friesike, S., Hebing, M., Linek, S. (2017). A reputation economy: how individual reward considerations trump systemic arguments for open access to data.  Palgrave Communications 3, Article number: 17051.

Scheliga, K., Friesike, S., Puschmann, C., Fecher, B. (2016). Setting up crowd science projects. Public Understanding of Science, 0963662516678514.

Fecher, B., Friesike, S., & Hebing, M. (2015). What drives academic data sharing? PLoS ONE, 10(2), e0118053.

Friesike, S., Widenmayer, B., Gassmann, O., & Schildhauer, T. (2015). Opening science: towards an agenda of open science in academia and industry. The Journal of Technology Transfer40(4), 581-601.

Scheliga, K., & Friesike, S. (2014). Putting open science into practice: A social dilemma? First Monday19(9).

Ziegler, N., Gassmann, O., & Friesike, S. (2014). Why do firms give away their patents for free? World Patent Information37, 19-25.

Keupp, M. M., Friesike, S., & von Zedtwitz, M. (2012). How do foreign firms patent in emerging economies with weak appropriability regimes? Archetypes and motives. Research Policy41(8), 1422-1439.

Muhdi, L., Daiber, M., Friesike, S., & Boutellier, R. (2011). The crowdsourcing process: an intermediary mediated idea generation approach in the early phase of innovation. International Journal of Entrepreneurship and Innovation Management14(4), 315-332.


Book Chapters

Friesike, S., Fecher, B. (2016): Collaboration, Participation, and Transparency: The Promise of Digitizing Academic Research. In F.X. Olleros, M. Zhegu (Ed.) Handbook of Research on Digital Transformations. Edward Elgar.

Friesike, S., Bartling, T. (2015): Social Networks und neue Publikationsformen in der medizinischen Wissenschaft. In: Gesundheitsforschung kommunizieren, Stakeholder Engagement gestalten. Technologie­ und Methodenplattform fuer die vernetzte medizinische Forschung, Berlin.

Friesike, S., Schildhauer, T. (2014): Open Science: Many good Resolution, Very Few Incentives, Yet. In I. M. Welpe, J. Wollersheim, S. Ringelhan, & M. Osterloh (Hrsg.), Incentives and performance – Governance of research organizations. Cham: Springer.

Von Zedtwitz, M., Friesike, S., Gassmann, O. (2013): Managing R&D and New Product Development. In: Dodgson, M., Gann, D., Phillips, N. (Ed.) (2013): Oxford Handbook of Innovation Management. Oxford University Press, New York.

Friesike, S., Gassmann, O. (2013): Creativity Techniques. In: Gassmann, O., Schweitzer, F. (Herausgeber) (2013): Management of the Fuzzy Front End of Innovation. Springer, Heidelberg.

Daiber, M., Friesike, S. (2013): The Crowdsourcing Process. In: Gassmann, O., Schweitzer, F. (Herausgeber) (2013): Management of the Fuzzy Front End of Innovation. Springer, Heidelberg.

Gassmann, O., Friesike, S., Häuselmann, C. (2012): Crowdsourcing oder überall gordische Knoten. In: Crowdsourcing! (2. überarbeitete Auflage), Hanser, München.

Friesike, S., Gassmann, O. (2012): Artikel zu: Technologisches Know-How; Technologiestrategie; Strategisches Technologiemanagement; Diffusion von Innovationen; Innovationstreiber; Cross-Industrie Innovation; Globalisierung von F&E. In: Achatz, R., Braun, M., Sommerlatte, T. (Herausgeber) (2012): Lexikon Technologie- und Innovationsmanagement. Symposion Publishing, Düsseldorf.

Gassmann, O., Friesike, S. (2012): Steve Jobs – »Menschen wissen nicht, was sie wollen, bis du es ihnen zeigst …«. In: Sven Reinecke et al. (Hrsg.) Marketeers: Macher, Manager und Magnaten, Swiss Marketing SMC.

Gassmann, O., Friesike, S., Häuselmann, C. (2010): Crowdsourcing oder überall gordische Knoten. In: Crowdsourcing!, Hanser, München.

Gassmann, O., Csik, M., Friesike, S. (2010): Change the running system: In fünf Schritten zur Geschäftsmodellinnovation. In: Gassmann, O., Sutter, P. (Hrsg.) Praxiswissen Innovationsmanagement, 2. Auflage, Hanser, München, 2010. 

Friesike, S., Bogenstahl, C. (2010): Entwicklung und Anwendung eines Erfolgsmesskonzepts für hochwertige Dienstleistungsnetzwerke. In: Management medizinischer Versorgungsnetzwerke und
-zentren (Hrsg. NN).

Daiber, M., Friesike, S. (2009): Der Strom und die Innovation. In: Friedli, T., Walti, N. O. (Hrsg.) Managementguide für Schweizer Energieversorgungsunternehmen (EVU): Herausforderungen des Strommarktwandels richtig begegnen, Haupt, Bern, 2009.

Keupp, M.M., Friesike, S., Gassmann, O. (2009): Intellectual Property Protection: The Case of three Swiss Life Science SMEs. In: International Entrepreneurship in the Life Sciences: Edward Elgar.


Transfer JOURNALS

Friesike, S. (2017): Serendipity – Dem Zufall auf die Sprünge helfen. changement!

Friesike, S., Gassmann, O. (2015): Denkräume schaffen Kreativität. Capital.

Friesike, S., Tripps, K., Gassmann, O. (2015): Personalmanagement: Schlüsselspieler im Kreativitätskonzert. Personalmagazin 9/2015.

Bartling, S., Friesike, S. (2015): Nicht die Plagiate schaden der Wissenschaft, sondern wie wir damit umgehen. The Huffington Post

Friesike, S., Kunz, U., Sack H. (2013): D-Werft: »Linked Production Data« als mögliche Antwort auf die Frage der Datenintegration in der Filmwirtschaft. FKT.

Gassmann, O., Friesike, S. (2013): Vom Ford-Prinzip lernen. fm – das magazin für fluidmanager.

Friesike, S. (2013): Basis des Fortschritts. der gemeinderat spezial: Breitbandausbau.

Gassmann, O., Friesike, S. (2013): Das nächste große Ding. ManagerSeminare

Gassmann, O., Friesike, S. (2012): Das Serendipity-Prinzip: Wie man die Nadel im Heuhaufen sucht und die Tochter des Bauern findet. In: changeX.

Gassmann, O., Friesike, S., Oschmann, G. (2010): Mit dem Aikido-Prinzip bestehende Geschäftsmodelle aushebeln. In: io new managament.

Gassmann, O., Friesike, S. (2010): Der Gummibärchen-Effekt und Folgen für die Motivation der Kreativen. In: INNOVATIONSMANAGER – Magazin für Innovationskultur, 1/2010.

Gassmann, O., Friesike, S., Mund, C. (2009): Umgang mit geistigem Eigentum – von Ignoranz bis Perfektionismus. In: io new management Nr. 5/2009.

Gassmann, O., Friesike, S. (2009): Dodo Portfolios vermeiden. In: Venture Capital Magazin, Nr. 10.

Oschmann, O., Friesike, S. (2009): »Weniger ist mehr« muss nicht zwangsläufig eine Ausrede sein. In: Bulletin des VSE, Nr. 12/2009.